Reisverslag 2009

Dinsdag 5 mei
Het is dan zo ver. Na maandenlange voorbereiding vertrokken wij, DEM
zaterdag 2 veteranen, naar het verre Ethiopië. Om 06:45 uur vertrokken wij vanaf het Dem terrein met 4 busjes gezamenlijk richting Schiphol. Op Schiphol verliep alles vlotjes, alleen wat drukte vanwege het vertrek van de Toppers . Zonder vertraging gingen we om 10:45 uur het Nederlandse luchtruim in richting Ethiopië. Na eerst nog een tussenstop te hebben gehad in Soedan landden we om 20:45 uur op Bole International Airport Addis Abeba Ethiopië. Na het passeren van de douane op weg naar de door ons gehuurde bus voor deze week. Het laden van al onze koffers op het dak van de bus duurde even, maar uiteindelijk vertrokken we toch richting St.Michael Catholic Church, waar we een aantal nachten zouden
overnachten. Het onderkomen is sober maar netjes. Op deze locatie worden de jongens opgeleid tot geestelijke. Na het nuttigen van een heerlijk drankje stappen we na een vermoeide dag lekker ons bedje in.

Woensdag 6 mei
De wekker gaat om 07:15 uur, waarna om 08:00 uur het ontbijt wordt geserveerd.
Na het heerlijke ontbijt vertrekken we gezamenlijk met de bus naar ons 1e project, de
kleuterschool Heberet Kindergarten. Deze kleuterschool die wij steunen ligt midden in een krottenwijk in Addis Abeba. Bij binnenkomst worden we hartelijk ontvangen door de oom van Kaleab en de onderwijzeressen en hun kinderen. Het schooltje ziet er leuk uit. Op de buitenkant van het schooltje zijn allerlei afbeeldingen geschilderd van dieren, cijfers en letters. De lokaaltjes zijn donker maar netjes, het meubilair is oud en in het gedeelte waar de kinderen eten tussen de middag is geen mogelijkheid om op een stoel te zitten. De kinderen moeten staand eten. Wat verder opvalt, is dat de kinderen vrolijk zijn en er netjes en doorvoed uitzien. In het midden van de school staan een aantal speeltoestellen die zo te zien wel een opknapbeurt kunnen gebruiken. De spullen die meegekomen zijn uit Nederland zoals poppen, puzzels en ander speelgoed worden verdeeld onder de kinderen.
Ook wordt er nog wat kinderkleding uitgedeeld. Een ieder is heel blij met het geen wat wij
hun gegeven hebben. De kinderen en hun juffen lopen allen te glunderen, goed en ontroerend om te zien. Ook geven wij geld om nieuw meubilair te kopen, wat ze in de week dat wij in Addis zijn zullen doen. Na dit korte maar ontroerende bezoek vertrekken wij in de middag richting ons 2e project De Ewket Lehibret Primary and Senior Secondary Public School. Vanuit Nederland heeft onze stichting hun al geld gegeven en wij gaan nu kijken wat ze met dat geld gekocht hebben. Op deze school heeft Kaleab ook een tijd van zijn studie doorgebracht, zodat ook hier hij een aantal oude bekenden tegenkomt.
Na een hartelijk welkom met en heus bosje bloemen worden wij rondgeleid door de school.
Hier laat de schoolleiding met trots zien wat zij met het geld van de stichting hebben
aangeschaft. Voor hun Bibliotheek nieuwe boeken, voor hun scheikunde lokaal nieuwe
apparatuur en nog het nodige meubilair. Aan de kinderen van deze school wordt ook nog het nodige aan sportkleding/spullen gegeven die we via onze sponsoren hebben verkregen. De kinderen en schoolleidingen bedanken ons hartelijk voor alle mooie dingen die ze gekregen hebben. Na het nuttigen van wat koekjes en frisdranken vertrekken we weer richting de bus die klaar staat om ons te brengen naar Kaleab zijn ouders die ons uitgenodigd hebben voor het avond eten en een Ethiopische koffie ceremonie.
De ontvangst is hartverwarmend en het eten en de koffie zijn heerlijk.
De hele familie is aanwezig om ons te ontvangen.Ook de buurmeisjes komen van alle kanten
toe gestroomd. Al met al een avond om nooit meer te vergeten, heel bijzonder.

Donderdag 7 mei
In de ochtend een bezoek gebracht aan de Mercato. Dit is een openlucht markt die iedere dag wordt gehouden behalve op feestdagen.
Wel een apart gezicht; 18 van die blanke voetballers tussen al die donkere mensen.
De markt die we daar zien is een hele andere markt die wij gewend zijn. Hier wordt nog veel
handwerk verricht en veel met dieren gehandeld. Na het bezoek aan de Mercato iedereen weer de bus in en weer terug naar ons verblijf voor de lunch. In de middag brengen we een bezoek aan het Piazza en Etnologisch museum (oud paleis keizer Haile Selassie)om kennis te maken met de rijke Ethiopische cultuur. Na deze kennismaking even een bezoek gebracht aan een heuse Ethiopische koffieshop. Hier geen wiet, maar heerlijke koffie gedronken.
Voor de avond staat een bezoek gepland aan een Ethiopisch restaurant. De sfeer in het restaurant is gezellig en het eten is er goed. Ook worden we geconfronteerd
met de muziek en dans uit dit land. Voor ons is dit een onvergetelijke avond geworden.

Vrijdag 8 mei
Vandaag vertrekken we richting Nazret met de bus om daar een voetbalwedstrijd te spelen tegen de broeders van het Groot Seminarie Gullele waar Kaleab 6 jaar gestudeerd heeft.
Na een hartelijk ontvangst door de broeders/tegenstanders kleden wij ons om op het veld,
omdat er geen kleedkamers aanwezig zijn. Dat is bij deze temperaturen geen probleem.
Het veld waarop we moeten spelen ligt er niet echt goed bij. De lijnen en de penaltystip zijn
van beton en het veld is ook spijkerhard, maar dat moet met onze techniek geen probleem
zijn. Ook de scheidsrechter is uit Nederland ingevlogen dus wat kan ons nog gebeuren.
De broeders ontvangen van ons nieuwe voetbal kleding waarna de wedstrijd kan aanvangen.
De wedstrijd eindigt helaas voor ons in een 4-2 nederlaag maar dat mag de pret niet drukken. Iedereen is heel gebleven tijdens deze sportief gespeelde wedstrijd en dat is het belangrijkste. Na deze verloren wedstrijd wordt er door de broeders ons een lunch aangeboden in het klooster. Hier is ook de gelegenheid om te douchen.
Na de heerlijke lunch nemen we afscheid van onze tegenstanders en vertrekken we verder
richting Nazret. Onderweg wordt er nog even gestopt bij een meer waar we nog even een drankje nuttigen en van het mooie uitzicht genieten.
Omdat rijden over de wegen hier heel gevaarlijk is in het donker, duurt de stop maar een
kwartiertje. Hierna de bus weer in en zorgen dat we voor donker op de plaats van bestemming zijn. Wij slapen deze nacht weer in een klooster. Dit is het Klein Seminaire St Jozef waar onze Kaleab 4 jaar gestudeerd heeft. Bij aankomst daar is alles pik donker. Dit heeft te maken met weer eens een stroom uitval. Dat gebeurt wel vaker tijdens ons verblijf in Ethiopië. Met de zaklantaarn in de hand zoeken wij ons een weg naar onze slaapkamers waar wij onze spullen kunnen achter laten en waar we ons wat kunnen opfrissen.
Hierna worden we uitgenodigd voor een heerlijke maaltijd bij de broeders.
Na de maaltijd bieden wij als team de broeders als vorm van dankbaarheid een Edammer kaas aan. Hierna wordt nog wat gepraat en wat gedronken waarna iedereen op tijd zijn bedje opzoekt.

Zaterdag 9 mei
Na het verlaten van onze broeders rijden we richting Sodore.
Hier bevinden zich warm water bronnen en er is een mogelijkheid om hier te zwemmen.
Eerst wordt er door de meesten van ons gezwommen waarna we ons heerlijk laten
onderdompelen onder het warme water van de bron. Het water van deze bron is voor
sommigen van ons wel wat aan de warme kant. Na deze heerlijke ervaring stappen we allemaal weer fris de bus in om vervolgens de rit naar Awasa aan te vangen.
De weg naar Awasa is een gevaarlijke weg. Het is een tweebaans weg en er steken constant
dieren en mensen over. Ook het vrachtverkeer bezorgt het nodige gevaar Omdat ze zo
langzaam rijden worden ze constant ingehaald, wat voor de nodige gevaarlijke situaties zorgt. Zonder ongelukken bereiken we voor donker de stad Awasa. Hier brengen we de nacht door in een sober en niet al te netjes hotel.

Zondag 10 mei
Vandaag staat een bezoek gepland aan de vismarkt van Awasa. Deze vindt plaats bij het meer van Awasa.De kinderen, voornamelijk jonge jongens, doen hier het werk.Zij vangen de vis en maken deze schoon, waarna ze worden verkocht. Als groep zijnde maken wij een boottochtje op het meer, wel weer een leuke ervaring. Na de boot tocht weer de bus in om weer naar Addis Abeba te gaan.Hier verblijven we weer in ons vertrouwde klooster.

Maandag 11 mei
Na de vermoeiende reis van gisteren heerlijk geslapen.Na het ontbijt gaan twee van onze groep met de zwager van Kaleab verf kopen.Het is de bedoeling dat een aantal van de groep de speel toestellen van de Heberet Kindergarten gaan schilderen.
Anderen van de groep hebben deze morgen een gesprek met vertegenwoordigers van de kerk over ons 4e project. Het gaat hier om opvang voor jonge gehandicapte meisjes.
Ook bezoekt een aantal samen met Kaleab en zijn zuster de krotten wijken waar de kinderen
wonen die door toedoen van onze sponsoren naar school kunnen gaan. Dit bezoek in deze wijk maakt op iedereen een diepe indruk.Het valt voor ons niet mee om zoveel armoede te aanschouwen. Ik mag wel zeggen dat dit bezoek voor de meesten van ons een hele diepe indruk heeft achter gelaten. Maar ja, helaas is het de realiteit en gelukkig kunnen wij er iets aan doen om een klein gedeelte van deze mensen te helpen met steun van onze sponsoren en met de steun van Kaleab en zijn familie. In de middag worden de speeltoestellen van de kleuterschool grondig onderhanden genomen. Er wordt geschuurd en geborsteld zodat de grondverf kan worden aangebracht. De groep die vanochtend een gesprek had met de vertegenwoordigers van de kerk bezoekt nu de krottenwijken zodat ook zij met hun eigen ogen kunnen zien wat er zich daar afspeelt. Ook zij zijn diep onder de indruk van wat ze daar zien.
Inmiddels heeft de leiding van de kleuterschool met het geld wat wij ze gegeven hebben
meubilair en een 2e hands kopieer machine gekocht. De 300 stoeltjes die gekocht zijn zien er heel mooi uit. Er staat zelfs een lachende zon op afgebeeld, zodat als de kinderen hier naar kijken de dag begint met een lach. Na het drinken van een heerlijk kop koffie vertrekken we weer richting klooster. Deze dag was voor de meeste wel een hele bijzondere dag om nooit meer te vergeten.

Dinsdag 12 mei
Deze ochtend brengen een aantal van de groep een bezoek aan de ambassade
van Nederland in Ethiopië. Op de ambassade worden we hartelijk ontvangen Wij geven hier
een korte uiteenzetting van de dingen die we hier gedaan hebben en die we hopelijk in de
toekomst nog gaan doen. Misschien kan in de toekomst de ambassade hierin ook nog wel een positieve rol spelen. Na dit bezoek sluiten wij ons aan bij de schilders van de kleuterschool die de speeltoestellen deze morgen in de Ethiopische kleuren hebben geschilderd. Wat de mannen gedaan hebben ziet er geweldig uit. De kinderen en de schoolleiding zijn heel erg blij met het resultaat. Er kan nog niet worden geschommeld omdat de verf nog moet drogen maar dat komt in dit land wel goed. Na een heuse Ethiopische koffie ceremonie vertrekken wij voor de laatste maal en nemen afscheid van iedereen en kunnen we terug kijken op een leuke tijd op deze kleuterschool. Om half vijf staat onze laatste maaltijd gepland waarna wij om half zeven met de bus richting het vliegveld vertrekken.

Zonder vertragingen vliegen we om 23:10 weer richting Nederland. Hier komen we zonder problemen aan om 05:45 Nederlandse tijd. Nadat we weer met busjes naar het DEM terrein worden gereden staat hier een heus welkoms comité op ons te wachten. Dat is nog eens een leuk welkom. Iedereen bedankt hiervoor. Onder het genot van een heerlijk Nederlands bakkie doet iedereen zijn verslag. Ja, wat een avontuurlijke en bijzondere reis hebben we gehad. Soms met een traan, soms met een lach, maar wat een groep samen.

Ik ben trots dat ik met zo een groep mannen op reis heb mogen gaan. In een woord onvergetelijk. Bedankt aan een ieder die deze reis tot een succes heeft gemaakt.